Un număr record de pelerini la Sfânta Tunică a lui Cristos, lângă Paris

25.04.2025, Paris (Catholica) - O expunere rară a Sfintei Tunici a lui Cristos – considerată a fi haina purtată de Isus în timpul Pătimirii Sale – atrage o mulțime fără precedent la Bazilica Saint-Denis din Argenteuil, o suburbie a Parisului. Deschisă publicului din 18 aprilie până pe 11 mai, expoziția îi mobilizează pe credincioșii catolici din întreaga Europă. Peste 400.000 de pelerini sunt așteptați pe parcursul celor 23 de zile ale evenimentului – mai mult decât dublul prezenței la precedenta expunere din 2016. Argenteuil, un oraș care a cunoscut o imigrație musulmană semnificativă în ultimele decenii, se află acum în centrul unei renașteri spirituale surprinzătoare.
Pentru a găzdui afluxul istoric de vizitatori, Dieceza de Pontoise – care se îngrijește de Bazilică – a lansat un efort logistic la scară largă. Lăcașul va rămâne deschis zilnic între orele 9:00 și 22:00, cu acces peste noapte în cele trei sâmbete de după Paște. Un traseu educațional și spiritual îi însoțește pe pelerini în timp ce aceștia venerează Sfânta Tunică, câteva sute de voluntari instruiți ajutând la călăuzirea credincioșilor și la menținerea unui flux fluid de vizitatori. Expunerea Sfintei Tunici a fost deschisă în Vinerea Mare, pe 18 aprilie, cu o Liturghie solemnă celebrată de Episcopul Benoît Bertrand de Pontoise, urmată de o procesiune publică a Căii Crucii pe străzile din Argenteuil. Secretarul de stat al Vaticanului, Cardinalul Pietro Parolin, era inițial programat să prezideze Liturghia de final, de pe 11 mai, însă decesul recent al Papei Francisc pe 21 aprilie și Conclavul care urmează ar putea modifica prezența delegației Vaticanului.
Sfânta Tunică a fost expusă public doar de două ori în secolul XX – în 1934 și 1984 – atrăgând de fiecare dată aproximativ 80.000 de vizitatori. Într-o declarație de presă, Dieceza de Pontoise a subliniat că scopul expoziției este de a oferi credincioșilor „ocazia de a medita la Pătimirea lui Cristos și la semnificația profundă a jertfei Sale”. Vorbind pentru săptămânalul catolic „Famille Chrétienne”, pr. Guy-Emmanuel Cariot, rectorul Bazilicii, a subliniat dimensiunea spirituală a evenimentului. „Sarcina noastră este să organizăm întâlnirea dintre oameni și Sfânta Tunică – apoi Domnul face ceea ce trebuie să facă”, a spus el. Pentru pr. Cariot, relicva este „o carte deschisă a Patimilor”, capabilă să miște inimile moderne. „Mai mult decât relicva în sine, Isus este cel care atrage oamenii”, a adăugat el, invitând fiecare pelerin să contemple misterul răscumpărării.
Sfânta Tunică de la Argenteuil este considerată una dintre cele mai prețioase relicve din creștinătate. Potrivit tradiției, ea a fost descoperită la Jaffa în secolul al IV-lea de Sfânta Elena, mama împăratului Constantin, și apoi dăruită de împărăteasa Irina de Constantinopol lui Charlemagne în anul 800. A fost apoi încredințată călugărițelor benedictine de la abația Argenteuil. După ce a dispărut în timpul Revoluției Franceze, a fost redescoperită în secolul al XIX-lea și de atunci a suferit mai multe restaurări. În timp ce cercetătorii continuă să dezbată autenticitatea sa, aerul de mister din jurul tunicii nu a făcut decât să îi adâncească venerația. Pentru credincioși, aceasta reprezintă mult mai mult decât un artefact istoric: este o legătură tangibilă cu Pătimirea lui Cristos – un obiect sacru care îi conectează pe credincioșii de astăzi cu suferința răscumpărătoare a lui Isus.
Istoricul Jean-Christian Petitfils, autor al cărții „La sainte tunique d’Argenteuil: Authentique relique de la Passion du Cristos” („Sfânta Tunică din Argenteuil: o relicvă autentică a Pătimirii lui Cristos”), susține că atât testele științifice, cât și indicatorii istorici susțin autenticitatea relicvei. Cu toate acestea, el recunoaște că lacunele în documentație – și perioadele în care tunica a dispărut din înregistrările istorice – lasă părți ale poveștii sale învăluite în incertitudine. Expoziția din acest an are loc într-un oraș care a cunoscut profunde schimbări socio-religioase în ultimele decenii. Argenteuil, unde locuiesc aproape 110.000 de persoane – dintre care aproximativ o treime au cel puțin un părinte de origine imigrantă – a fost martorul unui declin accentuat și constant al practicii catolice, chiar dacă islamul a devenit mai vizibil în sfera publică.
În acest context, expunerea Sfintei Tunici are o greutate simbolică semnificativă. Reprezintă o înviere a memoriei creștine și o reafirmare a prezenței durabile a Bisericii într-o societate care trece printr-o transformare culturală și spirituală profundă. Pentru mulți, este un moment de trezire – o dovadă a faptului că credința catolică continuă să rezoneze, chiar și într-un mediu secularizat și divers religios. Programul pastoral reflectă această ambiție. Liturghii solemne zilnice sunt celebrate de diferiți lideri ai Bisericii, inclusiv Cardinalul Louis Raphaël Sako, Patriarhul caldeenilor din Irak, și Cardinalul Juan José Omella, Arhiepiscop de Barcelona. Zile speciale sunt dedicate copiilor, împreună cu veghi de-ale cercetașilor și sesiuni de cateheză pentru familii, tineri și căutători spirituali.
În perioada premergătoare expoziției, Sfânta Tunică a vizitat mai multe Catedrale franceze între 2024 și martie 2025, pregătind publicul și cultivând un spirit de curiozitate și venerație. Această expoziție coincide, de asemenea, cu revitalizarea mai amplă a Bazilicii Saint-Denis – un reper spiritual și istoric al regiunii Île-de-France și locul tradițional de înmormântare al regalității franceze. Un proiect major de restaurare este în curs de desfășurare pentru a reconstrui turnul nordic și turla, demontate în secolul al XIX-lea în urma unei furtuni. Din 2022, săpăturile arheologice au scos la iveală morminte merovingiene și elemente romanice rare, deschizând calea pentru o restaurare completă a fațadei de vest, lansată în 2023 și programată pentru finalizare în 2029. Inițiativa nu este doar arhitecturală, ci și educativă, oferind un sat de ateliere artizanale și expoziții imersive. La fel ca expoziția de la Argenteuil, aceasta este o mărturie a unui efort comun de a învia rădăcinile creștine ale Franței prin transmiterea și punerea în valoare a patrimoniului sacru.