Întâlnirea biblică „Există moduri corecte și moduri greșite de a citi Biblia?”

30.01.2025, Iași (Catholica) - Întâlnirea biblică organizată online de Oficiul pentru Pastorație Biblică al Diecezei de Iași având ca temă „Există moduri corecte și moduri greșite de a citi Biblia?”, desfășurată vineri, 24 ianuarie 2025, a avut ca lectori pe pr. Alois Bulai și pr. Iosif Antili, iar ca moderator pe sr. Iuliana Neculai din Congregația „Notre Dame de Sion”. Pr. Bulai a scos în evidență capcanele în care se poate cădea urmând diferite interpretări. În primul rând, în Biblie nu se găsesc argumente pentru a justifica naționalismele nici unui popor și nici nu poate fi instrumentalizată Scriptura pentru justificarea unor privilegii de superioritate națională. O altă interpretare ar fi cea a teologiei eliberării, răspândită mai ales în țările Americii de Sud, care citește Biblia în situația trăită de popor. Scriptura se transformă în factor de dinamism al eliberării integrale. Această interpretare poate fi eronată atunci când este amestecată cu ideologiile marxiste, cu lupta de clasă pentru eliberarea din situațiile politice și sociale, istoric înrădăcinate in mentalitatea societății.
Părintele a continuat vorbind despre lecturile fundamentaliste care reduc Biblia la litera ei. Ele îndepărtează de sensul simbolic, spiritual al Bibliei. Aceste lecturi fundamentaliste sunt marcate de prejudecăți, folosesc nivelul științific perimat al vremii în care a fost scrisă. Poate fi și o lectură rasistă cu atitudine de dispreț și ură față de restul popoarelor. Fundamentalismul este o ucidere a gândirii care nu acceptă o „creștere” a textului biblic. A fost amintită și exegeza feministă cu o atitudine radicală de respingere Bibliei care a fost scrisă în timpuri când societatea era dominată de bărbați. Poate exista și o interpretare neo-ortodoxă, care acceptă că Biblia este profetică și susceptibilă de a fi folositoare în măsura în care ia apărarea celor slabi și inclusiv a femeii, dar folosește o hermeneutică a bănuielii.
În a doua parte a prezentării, pr. Iosif Antili a vorbit despre modurile posibile de citire pentru a evita o lectură eronată. În primul rând este necesar să se țină cont de faptul că Biblia este o colecție de cărți scrise în contexte istorico-culturale diferite, având genuri literare diferite și destinatari diferiți. Citirea Bibliei este bine să se facă ținându-se cont de unele reguli premergătoare, care facilitează înțelegerea textului. Biblia fiind o carte spirituală, a amintit aici atitudinea necesară în fața unui text care vorbește despre Dumnezeu. Pentru citirea acesteia, este bine să se fixeze un timp și un loc, ce presupune detașarea de zgomotele și iureșul faptelor cotidiene.
În fața textului biblic, trebuie să fim totdeauna pregătiți să fim surprinși de noile perspective pe care acesta le poate aduce. Prin meditarea textului, gândirea personală trebuie să sufere o schimbare de perspectivă și nu să caute în Biblie confirmarea propriilor idei. Prin invocarea Duhului Sfânt care să lumineze mintea și inimile noastre, putem intra în perspectiva pe care o aduce textul, dincolo de orizontul nostru mental. Un lucru important punctat de pr. Iosif este că citirea Bibliei este o relație cu un Cuvânt viu, nou și divin. Totodată este necesar să se citească Biblia și să fie interpretată cu Biserica și în Biserica lui Cristos. Spre sfârșitul prezentării, a expus câteva moduri practice de apropiere de Cuvântul lui Dumnezeu.
Ultima parte a întâlnirii, dedicată întrebărilor, a fost una rodnică prin care participanții au avut posibilitatea de a afla răspunsuri la diferite întrebări și situații. În această parte s-a constatat nevoia credincioșilor de a avea o minimă cateheză biblică și începerea sau continuarea unor cursuri biblice pentru aprofundarea Cuvântului lui Dumnezeu. Mulțumim organizatorilor, lectorilor și participanților pentru harul primit prin această întâlnire rodnică. Ne-am bucurat totodată să vedem participarea unui grup de credincioși din diasporă, ceea ce întărește convingerea că oriunde suntem ne putem trăi credința și putem să atingem din acest izvor de viață care este Cuvântul lui Dumnezeu. „În inima mea am ascuns cuvintele Tale, ca să nu greșesc Ție” (Psalmul 119,11) (Cristina Bejan pentru Ercis.ro)