Pr. Lucian Dîncă: Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să fie îndumnezeit
![](https://www.catholica.ro/wp-content/uploads/2022/10/carteindumn22.jpg)
27.10.2022, Târgu Lăpuș (Catholica) - La Editura Galaxia Gutenberg a văzut recent lumina tiparului volumul „Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să fie îndumnezeit”, cu subtitlul „Îndumnezeirea omului prin întruparea Cuvântului lui Dumnezeu în scrierile sfântului Atanasie de Alexandria”. Volumul semnat de pr. Lucian Dîncă are 222 de pagini, format 16×23, și poate fi comandat la prețul promoțional de 35 de lei de pe site-ul GalaxiaGutenberg.ro (prețul normal fiind de 45 de lei). Autorul, preot romano-catolic asumpționist, nu este la prima lucrare apărută la editura din Târgu Lăpuș. În prezent este directorul bibliotecii bizantine a „Centrului Sfinții Petru și Andrei” și profesor la Facultatea de Teologie Romano-Catolică și la Facultatea de Litere și Literaturi străine în cadrul Universității din București.
În Introducere, autorul afirmă despre lucrare sa: „Pentru a cuprinde cât mai mult din bogăția gândirii teologice și dogmatice a episcopului alexandrin, voi expune într-o primă parte, în linii mari, mediul social, politic și religios în care a trăit Atanasie. Vom scruta apoi modul său de gândire asupra misterului întrupării, la începutul carierei lui episcopale, în tratatul De incarnatione Verbi. Este vorba despre o gândire coerentă, tradițională și argumentată scripturistic. În felul său de a face teologie, Atanasie rămâne fidel marilor intuiții dezvoltate în lucrările lor de Clement Alexandrinul și de Origen, străluciții promotori ai școlii catehetice din Alexandria, Didaskaleion. […] În partea a doua a lucrării voi arăta continuitatea gândirii autorului despre Cuvântul divin întrupat. Inteligența umană a fost creată după chipul Cuvântului divin, așadar, poate afla în ea însăși izvorul adevăratei cunoașteri a lui Dumnezeu. Prin păcat, omul a pierdut asemănarea, însă a păstrat și păstrează chipul lui Dumnezeu; Cristos a venit să redea omului asemănarea pierdută prin păcat. Voi examina în această parte coerența gândirii lui Atanasie, o gândire centrată asupra misterului întrupării Cuvântului. Este primul Părinte al Bisericii care expune o teologie a motivelor întrupării Cuvântului divin. […]
Partea a treia a acestei lucrări va fi consacrată explicit motivațiilor care l-au condus pe Atanasie să construiască întreaga sa gândire teologică situând în centrul operei sale misterul întrupării Cuvântului lui Dumnezeu. Doar întruparea divină ne permite accesul la adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu. La întrebarea: de ce întruparea?, Atanasie răspunde în diferite feluri: din cauza pierderii asemănării, kat’eikona; din cauza ignoranței care s-a dezvoltat în idolatrie, prin adorarea zeilor falși; din cauza pierderii sensului moral și valorilor umane; din cauza păcatului care s-a înmulțit și a făcut din noi sclavi ai răului și ai morții. De aceea aveam nevoie de prezența fizică a Cuvântului divin în întruparea Sa: pentru a fi renăscuți în umanitatea noastră. În opinia episcopului alexandrin, întruparea ne ajută să înțelegem întreaga istorie a mântuirii: cum și de ce există ori au luat ființă Vechiul Testament, profețiile, istoria sfântă a Poporului lui Israel, legământul lui Dumnezeu cu oamenii, filantropia și bunătatea lui Dumnezeu etc. […]
în această lucrare voi prezenta, așadar, chintesența gândirii teologice și dogmatice a episcopului Atanasie, plecând de la trei lucrări principale în care întruparea Cuvântului ocupă locul central: Despre întruparea Cuvântului, Împotriva păgânilor și Discursuri împotriva arienilor. Fiind convins de adevărurile exprimate în Simbolul credinței de la Niceea, Atanasie nu ezită nici un moment să condamne pozițiile celor care se opun acestora. Folosind aceste lucrări, doresc să subliniez coerența gândirii teologice a marelui alexandrin și felul în care el a înțeles rolul tradiției alexandrine acordat misterului întrupării Cuvântului, Fiul Monogen/Unic-născut al lui Dumnezeu, devenit, din iubire față de noi oamenii, Fiul Omului.”
Iată titlurile capitolelor prezentate mai sus: Capitolul I. Sfântul Atanasie: contextul politic și religios; Capitolul II. Misterul Întrupării în scrierile Sfântului Atanasie; Capitolul III. Întruparea cuvântului: mister central al credinței creștine. Cartea include și o serie importantă de anexe: Scrisoarea lui Constantin și Licinius – Edictul din Milano, 313; Documentul imperial pentru convocarea Conciliului de la Niceea, 325; Discursul lui Constantin la deschiderea lucrărilor conciliare; Scrisoarea lui Arie către Eusebiu de Nicomedia, colucianist; Mărturisirea de credință a lui Arie și a adepților lui către Alexandru de Alexandria; Mărturisirea de credință a lui Arie și Euzoios către Constantin; Hulele lui Arie, după Atanasie, în De Synodis nr. 15; Simbolul credinței de la Niceea; Simboluri de credință redactate în urma sinoadelor ariene din sec. IV.